Mitgliedermagazin der Vereinigung Cockpit

Sicher fliegen unter FL100/130 in Luftraum E

10.09.2020 Flight Safety von Felix Gottwald, SFO MD-11, AG Air Traffic Services

Bereits in den letzten Jahren haben sich Vertreter der Flight Safety-Abteilungen der Airlines und der Vereinigung Cockpit (VC) getroffen, um zu besprechen, wie wir alle sicherer im Luftraum E fliegen können. Zur Erinnerung: Luftraum E muss an vielen Flughäfen in Deutschland zeitweise durchflogen werden, um den Bereich zwischen Luftraum C über FL100 (FL130 im Alpengebiet) und geschütztem Luftraum um einen Flughafen herum zu überbrücken. Im Luftraum E sind viele Luftraumteilnehmer ohne Transponder unterwegs und daher für uns und die Flugsicherung nicht sichtbar. Außerdem werden IFR- und VFR-Flugzeuge nicht voneinander gestaffelt.

In einer gemeinsamen Initiative haben die VC und die meisten Fluggesellschaften Deutschlands Best Practices veröffentlicht, die eine Reihe von Empfehlungen enthalten, um das Kollisionsrisiko mit VFR-Luftfahrzeugen zu reduzieren. Darüber hinaus werden auch die korrekten Meldewege hervorgehoben, um die zuständigen Institutionen wie z.B. die APEG zu informieren. Neben der betriebsinternen Meldung können Sie einen AIRPROX-Report jederzeit auch direkt an die APEG melden.

Dies ist nur eine von vielen Maßnahmen, die wir zusammen mit den Fluggesellschaften vorantreiben, um die Sicherheit unserer Besatzungen und Fluggäste auf hohem Niveau zu halten! Bitte setzen sie die Best Practices soweit wie möglich um und helfen Sie uns damit, gefährliche Annäherungen zwischen Flugzeugen in Zukunft zu verhindern.

Jetzt einen AIRPROX melden oder das AIRPROX-Magazin mit Empfehlungen zum sicheren Fliegen herunterladen:
https://www.baf.bund.de/DE/Themen/Flugsicherungsorga/Meldesystem/Meldesystem_node.html

Recommended Best Practices for Commercial Operators

The following best practices have been developed by flight safety officers and experts to enhance the safety of operations in airspace Class E below FL100 to prevent collisions between controlled and uncontrolled aircraft in a mixed traffic environment.

Recommendations for training departments and pilots

Improve Airspace Awareness

Train pilots to be aware of shortfalls in the existing airspace structure – annual training and NOT only by bulletin using two components:

  • Generic briefing on airspace Class E in Germany
  • Dedicated airport briefing documents
  • Include risk and threats in unprotected airspace in individual departure and arrival briefing

Operating Recommendations

  • Fly defensively
  • Maintain Minimum Clean Airspeed or as slow as reasonable
  • Request to use protected airspace – minimise time in airspace Class E and refuse shortcuts if necessary. Most standard departures and approaches/transitions will facilitate this.
  • Descend according to airspace structure on arrival. Steep/expedited climb through airspace Class E on departure.
  • Consider airspace structure for engine out procedures
  • Consider delaying take-off if conflict with other aircraft is anticipated

Use of Automation in Airspache Class Echo

  • Minimise visual approaches – they require additional attention and increase flight time in unprotected airspace
  • Maximise lookout capacity through use of automation (FMS/task sharing)

See and Avoid

  • Maximise lookout – expect gliders directly below convec- tive clouds
  • No briefings and sterile cockpit below FL100
  • Train right-of-way rules – traffic avoidance in airspace Class E may be contradictory to ATC clearance!
  • VFR traffic may operate up to FL100 (FL130 in the Alps region) without transponder

TCAS

  • Consider additional mitigation if TCAS inoperative: restrict flights into concerned airports and advise ATC

Maximum Display of Lights

Recommendations for airline management

  • Participate at an airline level in appropriate activities, such as aircraft proximity evaluation groups (e.g. German APEG) and airspace coordination committees (e.g. German “Luftraumabstimmungsgespräch”), industry and regulating authority meetings
  • Maximise reporting through internal process optimisation and pilot awareness. Forward all reports via below reporting channels:
    • For German operators or international operators reporting events in German airspace: www.aviationreporting.eu or mail directly to occurrence@lba.de
    • For accidents and serious incidents: online reporting form onl-meldung.bfu-web.de/onlmeldung/index.php or alternatively by phone +49 (0)531 35480 or box@bfu-web.de

NOTE: TCAS/AIRPROX events will not be forwarded to the Aircraft Proximity Evaluation Group (APEG) and an additional report has to be filed!
Please use the form published in NfL 1-915-16 or follow this link: https://www.baf.bund.de/SharedDocs/Downloads/DE/Publikationen_Andere/AIRPROX_Meldeformular.pdf?__blob=publicationFile&v=2
More information is available at the BAF website: https://www.baf.bund.de/DE/Themen/Flugsicherungsorga/Meldesystem/Me ldesystem_node.html